Uitdaging
Op verschillende plekken op het Utrecht Science Park doen Hogeschool Utrecht, Universiteit Utrecht en Utrecht Medisch Centrum onderzoek met extreem gevoelige apparatuur. Elke trilling die trams van de Uithoflijn of ander verkeer veroorzaken, kan een (jarenlang) onderzoek verstoren. Om dit te voorkomen, is inzicht nodig in de huidige situatie én voorspellingen voor de toekomst.
Oplossing
Een gevoelig gebied vraagt om de gevoelige sensoren van Sensornet. Wat begon met een nulmeting van de situatie voordat het park op de schop ging, zet zich voort in voortdurende monitoring op drie cruciale locaties op het Utrecht Science Park. Want deze locaties liggen in de buurt van de tramlijn en wegen. Met name de tramlijn en de trams zelf houden we in de gaten. Ze kunnen namelijk beide slijtage vertonen of zwakke plekken krijgen, waardoor trillingen hinderlijk worden of verstoring geven aan onderzoeken. Door voortdurend te monitoren, houden de sensoren dit niet alleen in de gaten. We kunnen ook voorspellen wanneer onderhoud nodig is om hinder te voorkomen.
Een gevoelig gebied vraagt om de gevoelige sensoren van Sensornet. Wat begon met een nulmeting van de situatie voordat het park op de schop ging, zet zich voort in voortdurende monitoring op drie cruciale locaties op het Utrecht Science Park.
Sensornet
Meerwaarde
Miljoenen meetgegevens op een eenvoudige manier in een overzichtelijk dashboard presenteren, is de eerste winst voor de opdrachtgever. We verrijken de data met audio-opnames, camerabeelden en OV-informatie. Zo ontstaat een overtuigend beeld van oorzaak en gevolg van trillingen. Ons moederbedrijf DGMR gebruikt deze informatie om adviesrapporten te maken die onze opdrachtgever verder helpen. Door de voorspellende kracht van de data stelt het de trammaatschappij in staat om tijdig maatregelen te nemen.
De meetresultaten voor Uithoflijn
- Waar staan de meetpunten?
- Welke waardes registreren ze?
- Up-to-date meetdata