Case

Wielbanddata voor GVB

Uitdaging

De levensduur van de wielbanden van trams verbeteren. Wanneer dat op een goede manier gebeurt, dan scheelt dat in onderhoud, in kosten, in klachten en in veiligheid. Voor die opgave staat Kenny Dikkes van het GVB. Uiteindelijk om reizigers en medewerkers een veilige bereikbaarheid te kunnen garanderen. Zicht op de rondheid van de tramwielen zijn uiteindelijk van invloed op het hele tramstel én het spoor.

Oplossing

Dikkes gebruikt de software SAM Fleet van Sensornet. Hij is verantwoordelijk voor het hele proces van wielonderhoud bij GVB. De dashboards van Sensornet geven hem inzicht in de prestaties van de wielen. De informatie helpt hem om onderhoud in te plannen én uitgevoerd wielonderhoud te controleren. Dikkes: “De vrijdag is mijn datadag, dan bekijk ik de informatie in het dashboard en bepaal ik welke trams extra aandacht vragen. Dat hele proces van inzicht tot en met onderhoud is mijn verantwoordelijkheid, zodat ik efficiënt kan handelen. Mijn motto is: je kunt nooit te vroeg onderhoud plegen. Het verlengt de levensduur van de wielen, het voertuig en zelfs het spoor. Want een plat stukje op de wielband resoneert in het voertuig en verzwakt de rails.”

“De vrijdag is mijn datadag, dan bekijk ik de informatie in het dashboard en bepaal ik welke trams extra aandacht vragen”

Kenny Dikkes – Teammanager Railmateriaal bij GVB

Meerwaarde

Kenny Dikkes heeft zijn handen vol aan het wielonderhoud van de meer dan 200 trams. Hij weet dat het slim gebruik maken van de meetdata uit SAM Fleet onderhoud bespaart. “Ik heb de historie van data niet met elkaar vergeleken, maar de levensduur van één wielband verlengen is al winst. Ik kan niet elke maand alle wielen vervangen. Maar door steeds de slechtste trams eruit te halen, werk ik aan meer veiligheid, meer comfort, minder kosten en minder klachten. Dat laatste is wel eens onderzocht. Het aantal klachten is met ruim 40 procent afgenomen.”

Scroll naar boven