Uitdaging
Inwoners van de gemeente Kaag en Braassem merkten in 2009 een toename van vliegtuiggeluid. Zo ook Rob Loekenbach die de ervaren hinder wilde onderzoeken en een werkgroep startte. Zijn ambitie was de gemeenten Kaag en Braassem en Leimuiden te bewegen om data te verzamelen. Hiermee wilde hij analyses maken die de invloed op de leefomgeving bespreekbaar maakt. “Want de modellen van Schiphol bepalen niet wat ik hoor”, aldus Loekenbach.
Oplossing
Om data te verzamelen, heb je meetsystemen nodig. Zo kwam Loekenbach namens de werkgroep bij Sensornet uit. Hij ging in gesprek om te bepalen welke data hij nodig had. Zodat de ervaring van bewoners traceerbaar werd én informatie opleverde. “De samenwerking met Sensornet verliep soepel. Ze dachten mee en waren bereid tot maatwerk”. Loekenbach kreeg de gemeenten mee om meetpunten neer te zetten. Naast de maandelijkse rapportages die bewoners en gemeenten ontvingen, kon hij ook realtime in een overzichtelijk dashboard specifieke momenten terughalen.
“Onze ervaringen van meer overlast konden we aantonen. We vergeleken actuele data met data van een jaar eerder. Per type vliegtuig en per route”
Rob Loekenbach – oud-voorzitter werkgroep Vliegtuiggeluid Kaag en Braassem
“In 2014 kwam een doorbraak toen Schiphol met een nieuwe startprocedure ging werken. Om brandstof te besparen, gingen vliegtuigen langer op lagere hoogte vliegen. Onze ervaringen van meer overlast konden we aantonen. We vergeleken de actuele data met de data van een jaar eerder. Per type vliegtuig en per route. In een gezamenlijk overleg met Schiphol en de omgeving konden gemeenten deze gegevens inbrengen. Ze leidden tot een onderzoek dat onze ervaren hinder bevestigde.”
Meerwaarde
Gemeenten willen hun bewoners een goede leefomgeving bieden. Met een acceptabele hoeveelheid geluid, maar ook uitstoot. Door de kwaliteit daarvan te laten meten door een onafhankelijk meetinstituut, komt er feitelijke informatie beschikbaar. Deze stelt niet alleen gemeenten in staat om Schiphol te wijzen op overlast, maar helpt ook om door hen gehanteerde modellen te verbeteren en realistischer te maken. Kiest Schiphol voor stillere vliegtuigen? Of dat ook in de praktijk ervaren wordt, blijkt alleen uit meetgegevens. Daarvan is iedereen nu wel overtuigd.
De meetresultaten voor Kaag en Braassem
- Waar staan de meetpunten?
- Welke waardes registreren ze?
- Up-to-date meetdata