instellingen
Vliegtuig

Last van vliegtuigen?

 

Vliegtuigen vormen in Nederland een belangrijke bron van geluidsoverlast, en het Geluidsnet (van Sensornet BV) is voorloper op het gebied van de identificatie van vliegtuiggeluid. Nieuwe analytische algoritmes die in eigen huis ontwikkeld zijn zorgen ervoor dat Sensornet aantallen en frequenties van passerende vliegtuigen accuraat kan rapporteren, ondanks de duidelijke aanwezigheid van ander omgevingsgeluid.

De gegevens van het Geluidsnet worden veelal gebruikt voor overheidsbeleid; verder worden ze gebruikt voor allerlei vormen van besloten en openbare informatievoorziening. Het bedrijf opereert op een volledig transparante en controleerbare manier en heeft een klantenbestand variërend van belangengroeperingen en huiseigenaren tot onderzoeksorganisaties en overheidsorganen.

Sensornet is met haar Geluidsnet voor vliegtuigen uniek door de uitstekende prijs-prestatie verhouding van de meetpunten die bij uitstek geschikt zijn om permanent buiten metingen te verrichten. Deze meetpunten meten continu het geluidsniveau op de meetlocaties. Door analyse van het geluidspatroon worden vliegtuigpassages in het geregistreerde geluid herkend. De meetresultaten zijn online direct publiekelijk beschikbaar via onze website of via de website van de opdrachtgever zelf weer te geven.

De meetresultaten worden real-time op internet beschikbaar gemaakt.

Op het internet is onder andere onderstaand filmpje vindbaar op Youtube. Het geeft een indicatie hoe Sensornet door het plaatsen van meerdere meetpunten dicht bij elkaar de vliegtuigen onderscheidt van de lokale geluidsbronnen. Zie onder, "de parkiet van de bewoner krijgt u er gratis bij"

 

 

Nauwkeurigheid

De Alderstafel Schiphol heeft Ardea een onderzoek laten uitvoeren naar de in Nederland beschikbare vliegtuig geluidmeetsystemen. In het rapport van 1 Juni 2012 stelt Ardea dat de onderzochte systemen in staat zijn om vliegtuigpassages te onderscheiden van overig geluid en leggen de geluidniveaus van deze passages op automatische wijze vast in een eigen opslagsysteem. De systemen genereren daarmee data die bruikbaar is voor informatie aan omwonenden over de optredende geluidniveaus en geluidbelasting.

Terecht wordt in hetzelfde onderzoek geconcludeerd dat de totale eindnauwkeurigheid niet door de techniek wordt bepaald, maar vooral door de afstand tussen vliegpad en microfoon (spreiding in overdracht), de invloed van het heersende omgevingsgeluid en de gebruikte detectiesoftware om relevante vliegtuigpassages daadwerkelijk te meten en te classificeren onder invloed van omgevingsgeluid.

Juist om deze reden is het vliegtuigmeetsysteem van Sensornet standaard gebaseerd op ons basismeetpunt met een bijzonder goede prijs-kwaliteitsverhouding. De prijs hiervan is relevant lager dan een gecertificeerd klasse 1 meetpunt, terwijl de nauwkeurigheid slechts een half dB minder goed is. Het is hierdoor mogelijk tegen relatief lage kosten meer meetsystemen te plaatsen, dichterbij het vliegpad te meten en daardoor het meest nauwkeurig vliegtuigen te herkennen.  

Klantverhaal

Voor haar klanten verzamelt Sensornet veel data. De klant vraagt echter niet om data, maar om overzichtelijke resultaten die helder inzicht geven. Onderstaand een toelichting van de heer Rob Loekenbach (Voorzitter Werkgroep Geluidshinder Kaag en Braassem Noord).

 

 

Automatische rapportage

Uit analyse van de metingen rondom vliegvelden wordt het aantal vliegtuigpassages bepaald. In de continu opvraagbare rapportage op internet wordt verslag gedaan van het aantal vliegtuigpassages, hoe deze in de tijd verdeeld zijn en hoeveel geluid werd waargenomen. De resultaten worden ook naar Lden waardes vertaald.

De uitgebreide rapportages van de locaties zijn dagelijk op te vragen via een website, die alleen toegankelijk is voor de opdrachtgever. Onderstaande afbeeldingen geven hierbij een impressie.
 

Naast jaar-, maand- en dagrapporten  zijn ook alle waargenomen vliegtuigpassages in te zien of te downloaden.

Praktijkvoorbeelden

Onder de kop "Projecten" treft u meerdere lopende projecten voor gemeenten waar Sensornet de invloed van vliegtuigbewegingen vast stelt.

Een bijzonder praktijkvoorbeeld betreft de metingen aan de Awacs. De Awacs-verkenningstoestellen van de Duitse Navo-basis Geilenkirchen veroorzaken een enorme geluidsdruk in de Zuid-Limburgse gemeenten Brunssum, Onderbanken en Schinnen. De geluidsniveaus vallen volgens het ministerie Infrastructuur en Milieu binnen de berekende profielen, maar volgens de GGD is de situatie ongezond en de betreffende burgers wilden precies weten wat de situatie is en hoe die zich ontwikkelt. 

Ook het meten van helikopters inclusief automatische herkenning behoort tot de mogelijkheden. Voor de Provincie Noord-Brabant, Gemeente Gilze en Rijen en Gemeente Tilburg heeft Sensornet de invloed vastgesteld van de verschillende helikopters van luchtmachtbasis Gilze-Rijen. Meer kunt u lezen onder de praktijkvoorbeelden.

Andere sensoren

Het is mogelijk ook andere sensoren te koppelen waarvan de data volledig synchroon voor u beschikbaar wordt. Denk hierbij aan meteo-informatie, audio-opnamen behoort bij Sensornet tot de mogelijkheden.

De meerwaarde voor de klant is dat:

  • data wordt ontvangen waar snel en overzichtelijk conclusies uit kunnen worden gehaald;
  • combinaties kunt maken met de werkelijke weersomstandigheden
  • volledig de controle op het project behouden blijft;
  • een minimale (of geen) nabewerking noodzakelijk is;
  • daarmee op het project kosten worden bespaard.
  • de meetpunten blijven eigendom van Sensornet en de opdrachtgever neemt een abonnement op de rapportages. De opdrachtgever krijgt hierbij dus alleen de lusten (rapportages en real-time meetresultaten), en niet de lasten (eigendom en verantwoordelijkheid voor het meetpunt)

Wij laten u graag de mogelijkheden zien.

Vliegtuig projecten
delen
  • Google+
  • LinkedIn
  • NUjij